Americké letectvo hodlá v roce 2026 vyřadit ze služby zbývající letouny A-10 Thunderbolt II Warthog. Týkalo by se to celkem 162 strojů.
Nakonec americké letectvo v rámci rozpočtu pro rok 2026 vyřadí poslední letoun A-10 o dva roky dříve, než bylo původně plánováno. Deaktivace letounů v dřívějším termínu bude stát 57 milionů dolarů a bude se týkat 162 strojů. Spolu s vyřazením všech Warthogů letectvo současně uvedlo, že stejný osud čeká také 36 starších stíhaček F-15, včetně 21 stíhačů F-15E Strike Eagle a dalších letounů. Celkem se má jednat o 340 strojů, které mají být vyřazeny. Vysocí činitelé amerického letectva mají jasno – i když nemají náhradu za A-10, která byla navržena k poskytování přímé palebné podpory, platforma již nevyhovuje moderním bojovým standardům a jsou upřednostňovány jiné náhrady, které je naopak splňují.
Osvědčená platforma jde do důchodu
Postupné vyřazování Warthogů jen potvrzuje trend z minulých let a jde o nevyhnutelný proces. Ten byl nicméně doprovázen kontroverzemi, protože redukování počtu strojů americkým letectvem se setkalo s poměrně velkým odporem z řad některých amerických zákonodárců v Kongresu, ale také veteránů a pilotů. Ti obhajovali použitelnost A-10 i v novodobých podmínkách, jeho platnost v misích přímé palebné podpory, zejména ve složitém terénu.
S nostalgickou slzou
Ať už tak či onak, loučení s ikonickými A-10 má pro americké letectvo více než nostalgický nádech. Letoun je symbolem přesné palebné síly a odolnosti. První let stroje se uskutečnil v roce 1972, zařazen byl do služby o pět let později. Výroba probíhala v letech 1972-1984 a celkem spatřilo světlo světa 716 kusů letounu. Jak už jsme uvedli, Warthog byl navržen jako letoun přímé palebné podpory, k ničení tanků, obrněných vozidel a dalších pozemních cílů. Nicméně A-10 může být využit i jako předsunutý letecký návodčí (OA-10) a navádět jiné stroje na vybrané pozemní cíle.
Piloti si ve své většině letoun pochvalovali, měl jim totiž rozhodně co nabídnout. Na A-10 vynikal především legendární rotační kanon GAU-8/A Avenger ráže 30 mm s kadencí až 3 900 ran/min. A-10 měl vysokou schopnost přežití a odolnost. V této souvislosti není bez zajímavosti, že aby se snížila pravděpodobnost poškození či zničení palivového systému, všechny nádrže se nacházejí v blízkosti středu stroje a jsou odděleny od trupu. A-10 může operovat jen s jedním motorem, i když se standardně jedná o dvoumotorovou platformu. Warthog je rovněž schopen startovat z provizorních základen, umí vzletět třeba ze silnice či polní dráhy. Letectvo také oceňovalo na A-10 nízké náklady na provoz a jednoduchou údržbu.
Od roku 2005 do června 2011 byla flotila původně 356 letounů A-10 a OA-10 modernizována v rámci programu Precision Engagement a přeznačena na A-10C. Letectvo si od rozsáhlé modifikace slibovalo především ničení cílů s ještě větší přesností a z větších výšek a vzdáleností. Upgrade zahrnoval také integraci pokročilých senzorů, datalinků, zabudování zaměřovacích podvěsů Litening a Sniper, vylepšení palubních systémů, vybavení přesně naváděnou municí Joint Direct Attack Munition (JDAM) atd.
Silná výzbroj
Maximální rychlost A-10 činí 704 km/h, dostup 13 700 m a dolet 4 150 km. Pohonnou jednotku tvoří dva motory General Electric TF34-GE-100A. Zbraňová výzbroj je u A-10 více než pestrá. Patří k nejsilnějším mezi podzvukovými letouny. Kromě již zmíněného kanonu může být A-10 vyzbrojen leteckými pumami Mark 82, Mark 83, Mark 84, kazetovými bombami BLU-1, BLU-27/B Rockeye II, BL755 nebo laserem naváděnými bombami GBU-10 Paveway II, GBU-12 Paveway II, GBU-16 Paveway II a GBU-24 Paveway III. Součástí výzbroje mohou být rovněž rakety vzduch-vzduch AIM-9 Sidewinder AGM-65 Maverick nebo neřízené nadzvukové střely Hydra.
Operační nasazení
Nepřekvapí, že vzhledem ke svým schopnostem byl A-10 nasazen do řady válečných konfliktů, kde plně osvědčil své bojové možnosti. V prvé řadě zde zmiňme operaci Pouští bouře v roce 1991. Do akce se pustilo asi 144 A-10, nalétaly přes 8 000 bojových letů, zničily přibližně 900 iráckých tanků, 2 000 dalších vozidel a dělostřeleckých systémy, započítaje v to rovněž vojenské objekty a další cíle. Letoun byl nasazen hluboko za nepřátelskými liniemi a operoval často i v noci, v nízkých výškách a za nepříznivého počasí. A i zde zaznamenal pouze minimální ztráty navzdory poměrně silné irácké protivzdušné obraně.
A-10 okusily i další konflikty, například v Kosovu v roce 1999, kdy podporovaly útoky NATO proti srbským silám, ničily obrněnou techniku a prováděly údery na kolony nepřítele. V Afghánistánu Warthogy operovaly v horském terénu a útočily na vybrané cíle radikálního hnutí Tálibán a Al-Káida. V tomto konfliktu A-10 operovaly i z provizorních základen. Při nasazení ve válce v Iráku si letouny připsaly zajímavý triumf, když dokázaly zničit během jednoho nasazení ve městě Ramádí 100 vozidel Islámského státu.
Pokud se bavíme o nejnovějších nasazeních, na konci minulého roku byly A-10 použity v syrské občanské válce. Při úderech se podařilo zničit obrněná vozidla, tanky a další vojenská technika. Letounům byla dána důvěra i v rámci pokračujícího konfliktu s jemenskými povstalci, hútijskými silami.
A-10 se sice brzy rozloučí s aktivní službou, nicméně na jeho zásluhy nikdo nezapomíná. Ikonický stroj má právem své čestné místo v dějinách amerického letectva.
Zdroj: Defence Blog
Autor/Licence fotografie: chuck holton, CC BY-NC-SA 2.0